ראשי » דיאטה, הסיפור המרכזי, תזונה

דיאטה ומזון דל קלוריות

22 בנובמבר 2011 | | אין תגובות | מאת

מזון דל קלוריות עוזר לירידה במשקל?

אם התשובה לשאלה נראית לכם ברורה, המשיכו לקרוא.
אנשים רבים ברחבי העולם מנסים לרדת במשקל, הם מתחילים בדיאטה כזו או אחרת, כמעט בכל הדיאטות השונות הם מקצצים בכמות הקלוריות שהם צורכים ומייחלים לירידה במשקל.
גלגלי תעשיית הדיאטה בעולם מתגלגלים ומייצרים מגוון רחב של מזון דיאטטי, תעשיית המזון הדיאטטי מרוויחה הון עתק מייצור מזון דיאטטי, מזון שאמור לעזור לכם לרדת במשקל.
אבל האם באמת מזון דיאטטי יעזור לכם במשטר הדיאטה שלכם?

מזון דל קלוריות גורם לאכילה מוגברת

מחקר חדש שבוצע על עכברים, מתווסף לשורה הולכת וגדלה של מחקרים נוספים שנעשו בבני אדם.
מחקרים אלו מצביעים על פרדוקס המזון הדיאטטי: ככל שאתם צורכים מזון דל קלוריות כך גופכם דורש יותר פיצוי על הקלוריות החסרות.

במחקר, עכברים שהוזנו במזון דיאטטי דל קלוריות, פיצו את עצמם באמצעות אכילה מוגברת.
האמת היא שגם אני זוכר שקניתי פעם חבילה של ארטיקים דלי קלוריות וחיסלתי את כל החבילה תוך מספר דקות (דייאט או לא דייאט?).

החוקרים שיערו כי חיות ובמיוחד חיות צעירות מותאמות כך שהן בעלות צורך למזון עתיר אנרגיה, מזון שעשיר בפחמימות ושומנים וכי הן יודעות לזהות מזונות עתירי קלוריות באמצעות חוש הטעם.
בשלב מקדים במחקר יצרו אצל עכברים באמצעות שיטת התניה(זוכרים את הכלב של פבלוב?) קשר בין טעם מסוים לבין ערך קלורי במזון.
זאת אומרת העכברים למדו לקשר טעם מסוים עם מזון דל קלוריות וטעם אחר עם מזון עתיר קלוריות.
לאחר מכן נמצא כי עכברים אשר ניזונו במזון בעל טעם של "מזון דל קלוריות" הרגישו דחף להשלים את החסר ולאכול יותר בארוחה הבאה, וזאת ללא קשר לערך הקלורי של המזון בעל הטעם "דל הקלוריות".
מסקנת המחקר היא שבעלי חיים צעירים יכולים להבחין באמצעות חוש הטעם בין מזון עתיר קלוריות לבין מזון דל קלוריות.

 

הקשר שבין משקה דיאטטי לבין השמנה

מחקר זה למעשה יכול להסביר תוצאה שנצפתה במחקר שנערך שנתיים קודם לכן באוניברסיטת טקסס.
במחקר זה שנערך במשך 8 שנים נמצא כי אנשים אשר שתו משקאות מוגזים דיאטטיים (דלי קלוריות) היו בעלי סיכון גבוה יותר לעליה במשקל מאשר אנשים אשר שתו משקאות מוגזים רגילים.

במחקר אחר נוסף נצפתה תוצאה דומה ונמצא כי אנשים אשר שתו משקאות מוגזים דיאטטיים היו בעלי רמת סיכון גבוהה יותר לחלות בסינדרום מטבולי(סינדרום מטבולי – מצב המציין המצאות של מספר פקטורים בעלי סיכון למחלות לב כמו השמנה, רמת כולסטרול גבוהה ותנגודת לאינסולין) מאשר אנשים אשר שתו משקאות מוגזים רגילים.

כמובן ששני המחקרים האחרונים לא שוללים את האפשרות הסבירה כי אנשים אשר שותים משקאות מוגזים דלי קלוריות הם בעיקר כאלה שהם בעלי סיכון גבוה יותר להשמנה או סינדרום מטבולי.

אולם המחקר של פירס עם העכברים אניני הטעם מראה כי קיימת אפשרות שבחירת המזון שאנו אוכלים מורכבת ממנגנון ביולוגי שמקשר בין הטעם לערך הקלורי וניסיון לצרוך מזון דיאטטי עלול להביא לצריכה קלורית גבוהה יותר לאחר מכן כפיצוי.

כמו כן טוען ד"ר רמצ'אנדרן (החוקר במחקר על הסינדרום המטבולי), כי משקה מוגז דל קלוריות מתוק, עלול ליצור העדפה של מזונות בעלי טעם מתוק, דבר שעלול להוביל לאחר מכן להשמנה ולעליה במשקל.

מסקנה:
אף מחקר לא הוכיח בוודאות כי מזונות דלי קלוריות יכולים לגרום לעליה במשקל אך מחקרים אלו בהחלט מעוררים סימן שאלה לגביי האפקטיביות של מזונות דיאטטיים למי שנמצא במשטר דיאטה.

 

מקורות:
תקציר המחקר של פירס
Time magazine – health science

הוספת תגובה

הוסף את תגובתך למטה או שלח טראקבק מאתרך. תוכל גם להרשם לעדכון על התגובות באמצעות RSS.