דיאטה ים תיכונית - דיאטה דלת שומן - דיאטה דלת פחמימות
תפריט דיאטה שונה - אפקט דיאטה זהה
מחקר שנערך בארץ על האפקט של תפריטי דיאטה שונים, מגלה כי דיאטה
ים תיכונית ודיאטה דלת פחמימות הן לא פחות בטוחות וגם לא פחות בריאות מדיאטה דלת שומן
החביבה על הדיאטנים והרופאים.
המחקר בוצע באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, החוקרת איריס שי אומרת "לא ניתן לומר שדיאטה אחת מתאימה לכולם" המחקר מציע "מספר דרכים לביצוע דיאטה" כאשר חשוב להדגיש כי יש צורך בהתאמה אישית של הדיאטה לפציינט.
המחקר בדק השפעת 3 דיאטות שונות
המחקר פורסם ב17/07/08 בכתב העת המדעי לרפואה של ניו אינגלנד (New England Journal of Medicine)
במחקר השתתפו 322 נבדקים גברים ונשים (רובם היו גברים) בעלי עודף משקל מתון.
הנבדקים חולקו ל 3 דיאטות שונות: דיאטה דלת שומן עם הגבלה קלורית,
דיאטה ים תיכונית עם הגבלה קלורית או
דיאטה דלת פחמימות ללא הגבלה קלורית.
הדיאטה הים תכונית היתה בעלת תכולת הסיבים התזונתיים הרבה ביותר מיתר הדיאטות שעמדו למבחן,
והיא כללה כמות רבה של ירקות ופירות.
כל שלושת תפריטי הדיאטה היו בעלי ערך קלורי זהה.
בדיאטה דלת פחמימות יורדים הכי הרבה
אחד הממצאים המפתיעים הוא שבמשך שנתיים 84.6% מהמשתתפים הצליחו
לעמוד במשטר הדיאטה.
הירידה במשקל ב 3 הדיאטות היתה כדלקמן:
ממוצע הירידה במשקל עבור סה"כ המשתתפים כולל אלו שהפסיקו את
הדיאטה (הם מורידים את הממוצע)
עבור דיאטה דלת שומן נצפתה ירידה של 2.9 ק"ג בממוצע
עבור דיאטה ים תיכונית נצפתה ירידה של 4.4 ק"ג בממוצע
עבור דיאטה דלת פחמימות נצפתה ירידה של 4.7 ק"ג בממוצע
ממוצע הירידה במשקל עבור סה"כ המשתתפים אשר הצליחו להתמיד בדיאטה
עבור דיאטה דלת שומן נצפתה ירידה של 3.3 ק"ג בממוצע
עבור דיאטה ים תיכונית נצפתה ירידה של 4.6 ק"ג בממוצע
עבור דיאטה דלת פחמימות נצפתה ירידה של 5.5 ק"ג בממוצע
לדיאטה דלת פחמימות ההשפעה הטובה ביותר על פרופיל שומני הדם
המחקר עקב אחר שינויים פיזיולוגים נוספים כמו השינוי בפרופיל שומני הדם.
ממצאי המחקר מראים כי דיאטה דלת פחמימות הקטינה את היחס של סה"כ כמות הכולסטרול לכמות
הכולסטרול הטוב ב20%.
לעומת דיאטה דלת שומן אשר הקטינה את היחס ב12%
כמו כן נמצא כי דיאטה
דלת פחמימות הגבירה את כמות הכולסטרול הטוב ב20%
והקטינה את רמת הטריגליצרידים ב14%.
דיאטה ים תיכונית היא בעלת ההשפעה הטובה ביותר על רמת הגלוקוז
בדיקת השפעת 3 הדיאטות על רמות הגלוקוז והאינסולין חושפות את הממצאים הבאים:
דיאטה ים תיכונית הראתה את השינוי החיובי ביותר ברמת הגלוקוז בדם וברמות
האינסולין ב36 משתתפים אשר סבלו מסוכרת.
בקבוצה זו של חולי סוכרת, לדיאטה דלת השומן היתה השפעה שלילית
ונצפתה עליה ברמות הגלוקוז בדם בזמן צום.
מה החוקרים אומרים
לדעת החוקרים דיאטה דלת פחמימות ללא הגבלה קלורית היא האידיאלית עבור אלו שלא מעוניינים
לבצע דיאטה בעלת משטר קלורי נוקשה.
למרות שמרבית הירידה במשקל התרחשה לאחר 6 חודשי משטר דיאטה,
נצפו במחקר שינויים חיוביים במדדים בריאותיים אחרים למשך תקופה ארוכה יותר של 24 חודשים,
מכאן שלדיאטה יש חשיבות רבה לבריאות הגוף מלבד האפקט של ירידה במשקל.
בכל שלושת הדיאטות נצפו שינויים חיוביים במדדים בריאותיים
במהלך תקופת המחקר(24 חודש).
החדשות הטובות הן שאין רק דיאטה אחת שמתאימה,
אתם צריכים לבחור דיאטה שמתאימה לכם ולדבוק בה.
כמובן שרצוי לבצע את התאמת הדיאטה בעזרת איש מקצוע (דיאטן).
המאמר תורגם ע"י יורם בן אבו
מאמן כושר אישי
מקור המידע למאמר -
מדליין פלוס באדיבות המוסד האמריקני לבריאות
מקור התמונה -
FLICKR
צרו קשר
054-5843744
072-2301333
- תפריט מידע בריאות
- עליה במדרגות לשיפור הכושר
- מה ילדים אוהבים לאכול
- פעילות גופנית וסרטן
- מתיחות - משך זמן המתיחה
- שיווי משקל - אוסטאופורוזיס
- פעילות גופנית - בריאה ללב
- הקשר בין דיאטה לשינה טובה
- דיאטה ומזון דל קלוריות
- הרזייה ואכילה רגשית
- תזונה - 10 מיתוסים
- תזונה במשפחה - הרגלי אכילה
- דיאטה שונה - אפקט זהה
- דיאטה ים תיכונית ובריאות
- דיאטה לעיכוב תהליך ההזדקנות
- הקשר שבין כושר גופני השמנה ובריאות
- לחץ דם גבוה ומיץ סלק
- הליכון
- אליפטיקל
- חנויות ספורט
- אימון כוח & גיל הזהב
- מחלת הנשיקה
- דיאטה מהירה
- עודף משקל זה בריא?
- ריצה מהירה ואומגה 6
- דיאטה קלה
- מיץ סלק תוסף מזון טבעי
- פיתוח גוף & שרירים
- צום יום כיפור
- הליכה
- אבקת חלבון, גיינר, חלבונים
- תזונה נכונה - פיתוח גוף
- צלוליט & דיאטה
- שאיבת שומן או דיאטה
- קרוספיט
