אבקת חלבון, פיתוח גוף, אבקות חלבונים – כמה? למה? איך?

אבקת חלבון

בכתבה זו אני אסביר מהי אבקת החלבון שמתאמנים רבים צורכים אותה ואחרים חוששים מפניה.
אבקות החלבון בדרך כלל מגיעות במכלים ענקיים (כמו מזון לכלבים) ועל גבי המכלים יש תמונות של בודיבילדרים עם שרירים תפוחים המחזיקים את המכל בידיהם השריריות ומציגים אותו לראווה כאילו רוצים לומר "אתם רוצים שרירים כמו שלי?", "תשתמשו באבקה שאני משתמש!".
לא פלא, שלאבקות החלבון יצא שם כאילו אלו אבקות קסמים או תוספים מלאכותיים שמסוגלים "לנפח את השרירים".
זה כמובן שטויות!
אבקות חלבון הם בסה"כ מוצרי מזון מעובדים עתירי חלבונים, שעשויים ממרכיבים כגון: גבינה או ביצים או סויה.
חלבון הוא מרכיב חשוב בתזונת האדם ורבה יותר חשיבותו בקרב אנשים העוסקים בפעילות גופנית.
אנשים שעוסקים בפעילות גופנית צריכים לצרוך כמות חלבונים רבה יותר מאשר אנשים לא פעילים.

[adsenseyu1]

כמה חלבון צריך לאכול?

כמות החלבון שאדם ממוצע צריך לשלב בתפריט התזונה שלו היא: 0.8 גרם לק"ג משקל גוף.
אנשים פעילים שעוסקים בפעילות בעלת אופי אירובי כגון: ריצה, שחייה, רכיבת אופניים וכדומה, צריכים כמות חלבון של 1 עד 1.6 גרם חלבון לק"ג משקל גוף, ליום.
אנשים שמעוניינים לבנות שרירים ולפתח את הגוף צריכים קצת יותר חלבונים בתפריט והם יצרכו כ1.6 עד 2 גרם חלבון לק"ג משקל גוף.
החלבון הוא המרכיב העיקרי ממנו מורכבים השרירים, חלבונים הם אבני הבניין של אנזימים שונים שאחראים לתהליכים שונים בגוף האדם ולכן רבה חשיבותם של החלבונים בתפריט התזונה.
פעילות גופנית יוצרת סטרס על הגוף וגורמת במידה מסוימת לפירוק שרירים.
ככול שעצימות הפעילות גבוהה יתר, כך גדול יותר הסטרס ופירוק השרירים בגוף.
לכן כמות החלבונים הנדרשת בקרב המבצעים פעילות גופנית תלויה בעצימות האימון.

האם חייבים לצרוך חלבונים באמצעות שתיית שייקים של חלבונים?

לא ממש לא!
למעשה כדאי שמקורות החלבון יהיו בעיקר מן המזון הטבעי והלא מעובד.
רצוי שמקורות החלבון יהיו דלי שומן כגון: בשר רזה, דגים, מוצרי חלב דלי שומן, סויה וקטניות.
היתרון שבאבקת חלבון הוא שאבקת החלבון היא אמצעי מאוד נוח, זמין וזול לשלב חלבונים בתפריט.
מתאמנים למטרות פיתוח גוף ובניית שרירים צריכים לאכול מספר ארוחות ביום הכוללות גם חלבונים.
למי שאין כוח וחשק לבשל ארוחות או להכין סנדוויצ'ים, אבקת חלבון או חטיפי חלבון יכולים לשמש כפתרון נוח, אבל רצוי שלא להגזים, פעם אחת ביום זה מספיק.

גיינר או אבקת חלבון

אנשים רבים מתבלבלים בין 2 סוגי אבקות: גיינר ואבקות חלבון.
אבקת חלבון היא אבקה בעלת ריכוז חלבונים גבוה (75% – 95%) והיא מיועדת למתאמנים שרוצים להוסיף חלבונים לתפריט התזונה ולהגביל את כמות הפחמימות.
גיינר זו אבקה בעלת ריכוז חלבונים נמוך יותר והיא מכילה גם יותר פחמימות ושומנים.
גיינר מיועד לאנשים רזים מאוד שמתקשים לאכול את כמות הקלוריות הנדרשת בכדי להשיג עליה במשקל!

חשוב שתשימו לב!

כיצד תזהו איזו אבקת חלבונים מכילה יותר חלבון?
יצרני אבקות החלבונים טורחים לציין בגדול את כמות החלבון במנת הגשה.
מאחר ומנת ההגשה היא נתון שכל יצרן יכול להגדיר כרצונו, חשוב שתבדקו כמה חלבון יש פר 100 גרם מוצר.
רק כך תוכלו להשוות בין האבקות השונות.
שיהיה לכם בתאבון!

[adsenseyu5]

כתב: יורם בן אבו – מאמן כושר אישי