דיאטה לעיכוב תהליך ההזדקנות

מעיין הנעורים = דיאטה דלת קלוריות

מזה זמן רב קיימים מחקרים אשר נעשו על עכברים וחולדות והראו כי צמצום צריכת המזון יכול להשפיע על תהליך ההזדקנות ולעכב אותו.
החוקרים אינם יודעים מהו המנגנון שעומד מאחורי התופעה הזו, אך אחת ההשערות הפופולאריות היא שצמצום צריכת הקלוריות גורם לירידה ברמת הפעילות של הורמון בלוטת התריס (triiodothyronine – T3) שגורם להאטת חילוף החומרים ולהאטת תהליך הזדקנות הרקמות.

[adsenseyu4]

[adsenseyu4]

מחקר חדש מראה כי לצמצום צריכה קלורית, השפעה הורמונלית זהה

מחקר חדש אשר פורסם ב (Rejuvenation Research) מראה כי צמצום צריכת הקלוריות בתפריט היומי בכ300 עד 500 קלוריות ביום הראה תוצאות חיוביות גם בבני אדם ובדומה לממצאים שנמצאו בעכברי מעבדה, צמצום צריכת הקלוריות גרם לירידה ברמת הפעילות של הורמון בלוטת התריס.
החוקרים משערים כי צמצום צריכת הקלוריות יכול לגרום להאטת תהליך ההזדקנות גם בבני אדם.

כיום קיים ויכוח האם צמצום צריכה קלוריות יכול לעכב את תהליך ההזדקנות. המחקר החדש, מראה כי ההשפעה של צמצום הצריכה הקלורית מבחינה הורמונלית בבני אדם היא זהה לזו שנצפתה בעכברי מעבדה.
כעת נותר להוכיח כי אכן צמצום הצריכה הקלורית הוא בעל השפעה של עיכוב תהליך ההזדקנות בבני אדם.

 

המחקר ותוצאותיו

במחקר שנערך באוניברסיטת סנט לואיס, השתתפו כ54 גברים ונשים בגילאי 50-60 לא מעשנים, בריאים, לא פעילים ובעלי עודף משקל קל.
פרופסור וייס ראש צוות המחקר, רצה לבדוק אם הירידה המשוערת בפעילות ההורמון T3 תגרם בגלל צמצום הצריכה הקלורית או עקב הירידה במשקל (שנובעת מההגבלה הקלורית) ולכן הנבדקים במחקר חולקו ל 3 קבוצות
קבוצה 1 אשר צמצמה את צריכת הקלוריות היומית
קבוצה 2 אשר ביצעה פעילות גופנית ושמרה על תפריט הדיאטה הקודם שלה
וקבוצת ביקורת – ללא שום שינוי
המעקב אחר משתתפי הניסוי בוצע למשך תקופה של שנה.
הנבדקים בשתי הקבוצות (קבוצת הפעילות וקבוצת צמצום הקלוריות) הראו שינויים באחוזי השומן שבגופם, אך רק הקבוצה אשר צמצמה את צריכת הקלוריות היומית, הראתה פעילות נמוכה של הורמון התירואיד (T3).

כעת אומר פרופסור וייס מבצע המחקר ופרופסור למדעי התזונה באוניברסיטת סנט לואיס "יש צורך במחקר לתקופה ממושכת שיבדוק את השפעת צמצום הצריכה הקלורית על עיכוב תהליך ההזדקנות בבני אדם."

"יש לא מעט עדויות לכך שצמצום צריכת הקלוריות יכול להביא להפחתה בסיכון למחלות שכיחות כמו סרטן, סוכרת ומחלות לב. וכמו כן משתמע מן המחקר שניתן גם לזכות באריכות ימים רבה יותר כתוצאה מצמצום צריכת הקלוריות." אולם פרופסור וייס מזהיר כי תפריט תזונה בעל ערך קלורי קטן יותר, צריך להיות עשיר יותר ומגוון יותר בנוטריינטים."

האטת חילוף החומרים עלולה להוביל לעליה במשקל

כמו כן מדגיש פרופסור וייס כי האטת חילוף החומרים באמצעות צמצום הצריכה הקלורית, עלול להוביל לנטייה מוגברת לעליה במשקל לאחר הפסקת צמצום הצריכה הקלורית, אולם אנשים אשר יורדים במשקל תוך כדי ביצוע פעילות גופנית נוטים פחות לעלות במשקל גם לאחר שהפסיקו את הפעילות הגופנית.

פרופסור וייס מוסיף ומייעץ "המפתח לשמירה על משקל תקין ובריא טמון בדיאטה עקבית ופעילות גופנית ."

[adsenseyu5]

המאמר תורגם ע"י יורם בן אבו מאמן כושר אישי

מקורות מידע
אוניברסיטת סנט לואיס
Liebert Online
מקור התמונה – FLICKR