תזונה נכונה לפיתוח גוף

פיתוח גוף ותזונה נכונה

העיסוק בפיתוח הגוף יכול ליצור עבורך את הגוף המושלם.
גוף מושלם הוא גוף שרירי וחטוב, כזה שניתן לראות במגזיני בריאות שונים.
דמיין את עצמך עם גוף כה חטוב, עד כדי כך שבכל תזוזה שלך ניתן לראות את תזוזת השרירים המשורטטים שבגופך השרירי והחטוב.
לבניית גוף מושלם נדרשת תזונה מושלמת!
"80% מבניית השרירים נעשה במטבח" , זהו משפט שבא בכדי לתאר את חשיבותה של תזונה נכונה בפיתוח גוף.
תזונה נכונה היא תנאי הכרחי לבניית גוף שרירי וחטוב.
הדרך לבניית גוף שרירי וחטוב דורשת 3 תנאים בסיסים: אימון נכון, מנוחה והכי חשוב תזונה נכונה.
תזונה נכונה היא מרכיב חשוב ויש הסוברים כי תזונה נכונה היא המרכיב החשוב ביותר עבור מי שעוסק בענף פיתוח גוף.
ללא תפריט תזונה מתאים יהיה לכם קשה לבנות את הגוף השרירי שעליו אתם חולמים.
תזונה נכונה זה לא רק "כמה קלוריות אני צריך לאכול".
תזונה נכונה זה, הזנת גופכם בנוטריינטים החשובים לבנייתו.
בכתבה זו אני אסקור את מרכיבי המזון החיוניים: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, וסיבים תזונתיים.

[adsenseyu1]

חלבונים

חלבונים הם אבני הבניין של השרירים. השריר בנוי ברובו מחלבון. מתאמנים העוסקים בפיתוח גוף צריכים כמות חלבון רבה יותר מהכמות שצורך האדם הממוצע.
לפיתוח גוף ובניית שרירים, הטווח המומלץ לצריכת חלבון הוא בין 1.6 ל 2 גרם לק"ג משקל גוף (ויש הסבורים שיש צורך בכמות רבה יותר).
חשוב להבין כי צריכת החלבונים משמשת בכדי למנוע את הרס השרירים שנוצר כתוצאה מאימון עצים וגם בכדי לבנות את השרירים ולהגדיל את נפחם.
לכן כמות החלבונים הנדרשת מושפעת מעוצמת הסטרס באימון. ככל שהסטרס שנוצר באימון גבוה יותר, כך צריך גם לצרוך יותר חלבון.
מקורות חלבון טובים הם: בשר רזה, מוצרי חלב, דגים, בשר עוף וקטניות ותוספי תזונה כמו אבקת חלבון.
לקריאת מידע נוסף ומקיף בנושא החלבונים כנסו לקישורים הבאים:
חלבונים – כתבה מאת אריה קלמן, תזונאי ספורט על חשיבות החלבונים וכמות החלבונים בתפריט התזונה, בקרב המבצעים פעילות גופנית
אבקת חלבון – כתבה מקיפה על חלבונים , כמויות מומלצות לצריכה, על תוספי תזונה ואבקות חלבון , גיינר או אבקת חלבון .

פחמימות

פחמימות הן לא האויב שלכם, פחמימות הם מרכיב חשוב בכל תפריט תזונה ובמיוחד עבור אנשים שמבצעים פעילות גופנית.
רבים חושבים על פחמימות כמו: לחם, אורז, תפוחי אדמה כעל מכשולים בדרך לגוף שרירי וחטוב.
פחמימות הן לא מכשול! פחמימות הם מרכיב חשוב באבות המזון והן אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתפריט המבוסס על עקרונות של תזונה נכונה.
אם אתם עוסקים בפיתוח גוף, מאוד חשוב שתשלבו את הפחמימות בתפריט המזון שלכם. פחמימות כגון: אורז מלא, לחם מאורז מלאה, קוואקר, פסטה, דגנים ועוד.
פחמימות הן מקור טוב לאנרגיה, ויטמינים וסיבים תזונתיים. אימוני כוח דורשים המון אנרגיה, לכן פחמימות הן מרכיב חשוב בתזונת מפתח הגוף.

שומנים

שומן זה לא דבר רע, חשוב מאוד לצרוך גם שומן, גוף האדם צריך שומנים בתפריט התזונה על מנת לשמור על תפקוד תקין.
שומנים רצוי לצרוך ביחס של עד 30% מסה"כ הקלוריות הנצרכות כאשר רצוי לשמור על היחסים בין מקורות השומן השונים באופן הבא:
חומצות שומן רוויות – פחות מ10% מסה"כ הקלוריות הנדרשות לגוף ביום.
חומצות שומן רב לא רוויות – עד 10% מסה"כ הקלוריות הנדרשות לגוף ביום.
חומצות שומן חד לא רוויות – לפחות 10% מסה"כ הקלוריות הנדרשות לגוף ביום.
כולסטרול 300 – 400 מ"ג ביום.

פירות וירקות

פירות וירקות מכילים נוטריינטים חשובים שמסייעים לתפקוד תקין של התאים בגופנו.
בפירות וירקות מצויים ויטמינים שמסייעים בתהליכי הפקת אנרגיה שונים ותהליכי בניית רקמות שונות בגוף.
בפירות וירקות מצויים מינרלים המעורבים בתהליכים שונים בגוף כגון: הגברת צפיפות העצם, השפעה על כיווץ תאי השריר (סידן) ועוד.
לכן יש חשיבות רבה לאכילת פירות וירקות ובמיוחד עבור מי שעוסק בענף פיתוח הגוף.

סיבים תזונתיים

חשוב לצרוך סיבים תזונתיים, סיבים תזונתיים מסייעים לכם לפתח את גופכם.
סיבים תזונתיים מסייעים לעיכול טוב יותר ומסייעים לחיטוב הגוף. איכלו הרבה ירקות והימנעו מלקלף פירות וירקות כמו: תפוחים, מלפפונים , גזר וכדומה.
קליפת הפרי מכילה כמות רבה של סיבים תזונתיים.

תזונה נכונה ליצירה של הגוף המושלם, מתבצעת באמצעות שילוב המרכיבים שהזכרתי (ומרכיבים נוספים) בכמויות הנכונות וביחסים הנכונים
בכדי לבנות את גופכם אתם חייבים להקפיד על תפריט תזונה שמכיל את כל מרכיבי אבות המזון בכמויות הנכונות ומאיכות טובה.
לבניית גוף בדרך הנכונה צריך לאכול 5-6 ארוחות קטנות ביום במקום 3 ארוחות גדולות יותר.
אל תחמיצו אף פעם את ארוחת הבוקר, ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר לכל מי שעוסק בענף פיתוח גוף.

למידע נוסף בנושאי פיתוח גוף ראו בקישורים הבאים:
טיפים נוספים בנושאי תזונה ואימון עבור כל מי שרוצה לעסוק בענף פיתוח גוף!
האם תכנית האימון של אלי האנה מתאימה לך?
טיפים נוספים בפיתוח גוף.

[adsenseyu2]

[adsenseyu2]

כתב: יורם בן אבו – מאמן כושר אישי